Blog În fiecare zi, alese şi culese... Înainte de marketing. Poveşti de succes în lumea antreprenoriatului (II)

Înainte de marketing. Poveşti de succes în lumea antreprenoriatului (II)

Continuăm seria poveştilor de succes din lumea antreprenoriatului cu un brand care, atât de mare a devenit, încât, în America, oamenii spun că există o locaţie la fiecare colţ de stradă. Aşa e, despre Starbucks vorbim. Cât despre locaţii, tot ce se poate.

Despre Starbucks mai puţini ştiu însă cum a început povestea şi, mai interesant, cine a început-o.

Sursă foto: AnimalNewYork

Sursă foto: AnimalNewYork

Jerry Baldwin, Zev Siegel şi Gordon Bowker au fost inspiraţi de Peet’s Coffee and Tea, la acea vreme, o afacere asemănătoare cu ce avea să devină mai târziu Starbucks, să-şi deschidă propriul magazin în Seattle, în 1971. Jerry şi Ziev erau amândoi profesori; unul, de engleză, celălalt, de istorie. Gordon avea o profesie încă şi mai încercată din punct de vedere al câştigurilor financiare. Era scriitor.

Cei trei şi-au adunat economiile, s-au împrumutat de unde au putut şi au pornit afacerea comercializând boabe de cafea. 9 ani mai târziu, cu Starbucks în plină ascensiune, Zev Siegel a părăsit compania. Din 1982, când Howard Schultz (care a rămas CEO până în ziua de astăzi) a intrat în scenă, Starbucks începe să preia treptat-treptat înfăţisarea după care recunoaştem compania astăzi.

În 2013, brandul număra peste 19.000 de locaţii amplasate în peste 60 de ţări din toate părţile lumii. Câştigurile companiei – de ordinul miliardelor.

Mai mare decât McDonald’s, Subway

Pentru a-şi putea plăti studiile la medicină, prietenii i-au sugerat lui Fred DeLuca să deschidă un mic magazin de sandvişuri. Ceea ce a şi făcut în 1965, pornind la drum cu un împrumut de $1000 de la prietenul care avea să-i devină ulterior şi partener de afaceri.

Pentru Subway, proprietarii au avut de la început un ţel bine stabilit. Afacerea trebuia să se extindă la 32 de locaţii în primii 10 ani de existenţă. N-a fost să fie, aşa că Fred DeLuca şi Peter Buck şi-au regândit opţiunile şi au trecut la modele mai practice de business pentru a-şi atinge scopul iniţial.

Succesul a urmat, iar astăzi, Subway deţine peste 37.000 de locaţii în lume şi este cel mai mare lanţ de restaurante fast food. Mai mare chiar decât McDonalds-ul.

Înainte de marketing. Poveşti de succes în lumea antreprenoriatului (I)

Articolul Anterior