De ce e important să avem un buget anual de marketing ?

Știți momentul acela de început de an, când ajungi la partea rezoluțiilor de business? Este momentul în care stabilești bugetul companiei pe anul în care tocmai am intrat, aloci sume pentru marketing și publicitate și te gândești la o strategie de promovare a afacerii tale pentru anul următor. Tot în această perioadă, stabilim și bugetul de marketing ținând cont de strategiile de promovare de anul acesta și, bineînțeles, de obiectivele propuse.

Bugetul de marketing acoperă, de obicei, cheltuielile pentru promovare, publicitate și relații publice. Fiecare buget de marketing variază în funcție de dimensiunea afacerii, de vânzările anuale și de cât de mare este concurența. Când calculezi acest buget trebuie să te gândești la campaniile pe care vrei să le desfășori în anul ce urmează, dar și la următoarele variabile de promovare: grafică, imprimare și distribuție pentru materialele printate, promovarea online și întreținerea site-ului, acțiuni de PR, târguri, expoziții și alte evenimente pe care le organizezi sau la care participi. Mai jos, găsești câteva sugestii prin care poți calcula acest buget:

  • Una dintre cele mai populare metode este procentajul din vânzări. Există o lege nescrisă conform căreia oamenii de afaceri investesc în bugetul de marketing între 9% și 12 % din sumele ce provin din vânzări. Astfel bugetul de marketing nu va scăpa de sub control, iar fluctuațiile lui vor fi în stransă legătură cu veniturile companiei.
  • Alte companii aleg o sumă fixă pe care să o aloce marketingului. Avantajul este că planul de marketing poate fi realizat încă de la începutul anului, fără ca acest lucru să implice modificări mari pe parcurs.
  • O altă metodă pentru a determina bugetul pentru marketing este analiza concurenței încercând să fim cu un pas înaintea lor, însă trebuie să ținem mereu cont de venitul companiei.
  • Cea mai eficientă metodă de marketing presupune stabilirea obiectivelor de marketing și în funcție de acestea să se delimiteze bugetul investit. După realizarea planului de marketing, în funcție de estimările făcute pentru atingerea obiectivelor, specialiștii vor stabili suma de care au nevoie pentru a implementa planul.

Nu există o sumă exactă alocată bugetului de publicitate și nici o formulă specifică prin care îl putem calcula. Fiecare om de marketing decide ce variantă alege pentru a stabili acest buget, însă sfatul meu este ca sumele alocate să fie puțin mai mari decât cheltuielile estimate deoarece, pe parcursul anului, pot inteveni noi opotunități de promovare. După ce ai stabilit bugetul, amintește-ți că la Agrafa Print vei găsi întodeauna un consultant care te ajută să-ți dezvolți un plan de promovare și să calculezi pe loc costul materialelor imprimate pe care intenționezi să le utilizezi în campaniile tale publicitare viitoare.

Mihai Baciu
CEO, Agrafa Print

Cum pregătim un fișier pentru tipar

Se întâmplă uneori ca printul să nu iasă întocmai așa cum te-ai așteptat deși, pe computer, grafica este impecabilă? Fișierul pentru tipar este elementul esențial pentru ca materialul tipărit să fie de cea mai bună calitate, indiferent de metoda de tipărire aleasă. Înainte de a plasa o comandă, este important să faci câteva verificări pentru a ne asigura, atât tu cât și noi, că rezultatul va fi pe măsura așteptărilor. De asemenea, este de preferat să trimiți fișierele în format PDF deoarece este un format universal în care, indiferent de softul în care au fost create fișierele, și tu și noi vedem același lucru pe monitor. Iată câțiva pași pe care trebuie să-i urmezi:

  • Asigură-te că fișierul pe care îl trimiți este cel destinat versiunii tipărite. Atunci când intenționezi să tipărești un material, cere graficianului varianta pentru tipar. Nu trimite la tipar variante concepute pentru apariții web sau social media.
  • Fișierul pentru tipar trebuie să conțină margini de tăiere. Oricărui document ce urmează să intre la tipar trebuie să i se adauge în exterior, pe fiecare latură, o margine de tăiere (bleed) de aproximativ 3-5 mm, în plus față de formatul finit. De exemplu, o carte de vizită cu format finit de 90 x 50 mm va avea un format brut de 96 x 56 mm. Pe această zonă se va prelungi fundalul produsului tipărit și va conține elemente grafice care pot fi înlăturate prin tăierea la formatul finit.
  • Fișierul pentru tipar trebuie să conțină margini de siguranță. Grafica ce trebuie să rămână după tăierea marginilor va fi dispusă la o distanță de 3-5 mm în interiorul delimitat de dimensiunea finită. Această zonă poartă numele de margine de siguranță și nu trebuie să conțină elementele grafice care dorim să rămână intacte după tăiere. Astfel de elemente pot fi: logo, text, ilustrații sau orice elemente esențiale care alcătuiesc grafica dorită.
    Foarte important: marginea de tăiere și zona de siguranță sunt elementele cheie ale fișierului brut trimis în vederea tipăririi. Ele sunt esențiale pentru combaterea abaterilor tehnologice. Fără a ține cont de aceste margini, nu vom putea obține un material tipărit de calitate.
  • Imaginile trebuie să fie în format CMYK la rezoluţia de 300 dpi. Despre culorile pentru tipar am mai vorbit aici.
  • Este preferabil ca elementele grafice importante (logo, siglă) să fie de tip vectorial, iar fonturile (textele) trebuie să fie incluse în fișierul PDF (embedded).
  • Fișierul pentru tipar se trimite neimpozat. Fișierul pentru tipar nu trebuie să conţină însemne tipografice (semne sau linii de tăiere, crops-uri, color bar-uri, semne de potrivire). Contururile de ștanță vor fi realizate pe layere separate față de grafica de bază, în culori spot overprint. Dacă fişierul conţine mai multe pagini (materialul final se dorește a fi o broșură, o carte, un catalog sau o revistă) acestea trebuie trimise pagină cu pagină, în ordinea lor, nemontate. Documentul va fi montat (impozat) automat, înainte de printare, de către programul de impoziţie. Pentru reprezentarea lucrărilor complexe se trimite un alt fișier de vizualizare sau exemplificare.
  • Este de datoria noastră să te ajutăm, așa că verificarea și optimizarea fișierelor ce urmează să intre la print o vom face noi gratuit. Este posibil ca uneori să avem nevoie de fișiere editabile să putem interveni unde este nevoie, dacă este nevoie.

Transmiterea fișierului de tipar se face prin intermediul formularului Cerere de ofertă, din site-ul www.agrafa.ro. Formularul cuprinde toate datele necesare de care avem nevoie pentru procesarea comenzii. După trimiterea lui, noi vom reveni în cel mai scurt timp pentru verificarea tuturor datelor și pentru a obține bunul de tipar (BT).

Când este cel mai bine să comanzi promoționale?

În România, piața publicitară și de promovare are o ciclicitate bine marcată atât de perioadele anului, cât și de unele evenimente sau sărbători. Cele mai multe dintre business-urile românești și internaționale pregătesc campanii promoționale, daca nu simultan, cam în aceleași perioade, aglomerând extrem de mult întreaga piață de producție publicitară. Astfel, ajungem să avem perioade în care suntem extrem de ocupați (aproape că ne mutăm la birou) și perioade mai libere, în care ne mai tragem sufletul. Dar, pentru că de multe ori suntem puși în situația de a refuza unele comenzi din cauza capacităților de productie deja depășite, ne simțim îndatorați să îți oferim următorul sfat: fii prevăzător!

Ce înseamnă asta? Puțină atenție la perioadele extrem de aglomerate din industria publicitară. De obicei acestea se desfășoară în jurul sărbătorilor mari: Crăciun și Paște, sau în jurul evenimentelor simbolice: Valentine’s Day, 1 martie, 8 martie, 1 iunie și, mai nou, de Black Friday. Știm că nimeni nu vrea să rateze aceste perioade extrem de favorabile promovării oricărui business, însă campaniile publicitare și materialele promoționale necesare pot fi pregătite cu ceva timp înainte de demararea propriu-zisă. Să nu mai vorbim de efectele pozitive pe care le are pentru buzunarul afacerii tale.

Sacrifică-l pe Repede în avantajul lui Bine și Ieftin, acesta este singurul care nu îți influențează afacerea în mod negativ. Vei fi mai câștigat dacă comanzi promoționalele de care ai nevoie cu cel puțin 3 luni înainte de startul campaniei deoarece foarte multe articole promoționale pot fi importate sau produse mult mai ieftin, în China de exemplu, cu o singură condiție: aceea de a avea timpul necesar să onorăm comanda până la debutul campaniei tale.

Tot în stransă legătură cu problema timpului, sunt și comenzile mari plasate la începutul anului de marketing care să cuprindă promoționale pentru toate campaniile din acel an. Suntem obișnuiți cu acest procedeu, pentru că el se aplică la absolut orice produs de pe piață. Cantitățile mari obțin un preț de producție mai mic.

Fiind o companie care importă produse promoționale, le produce sau le personalizează, pentru noi comenzile în cantități mari generează costuri mai mici, de aceea suntem dispuși să acordăm discounturi “de volum” clienților care plasează astfel de comenzi. Anul viitor, te așteptăm mai devreme, încă din ianuarie, după ce îți faci noul buget de marketing, cu o nouă strategie de promovare pentru business-ul tău și cu noi comenzi de instrumente și materiale promoționale.

Cristina Aly
Corporate Account Manager

Cum alegem mapa în funcție de caracteristicile tehnice?

 

Unul dintre cele mai comandate produse la Agrafa Print este mapa. Rapid și ușor de realizat, mapa este, poate, unul dintre materialele nelipsite ale oamenilor de marketing datorită diverselor contexte în care ea poate fi utilizată. Mapele sunt instrumentul de marketing nelipsit din cadrul prezentărilor, conferințelor, ședințelor interne, pitch-urilor, workshop-urilor, târgurilor și suportul celorlaltor materiale de marketing în campaniile de informare.

Desigur că mapele pot fi realizate sub mai multe dimensiuni, însă cel mai des întâlnit este cel A4 deoarece permite susținerea atât a documentelor oficiale, imprimate pe coli cu această dimensiune, cât și a altor materiale de marketing (pliante, cărți de vizită, vouchere) utilizate în campanii sau în cadrul evenimentelor. În portofoliul nostru de produse, mapele A4 vin în două varainte: cu burduf și fără burduf. Mapele cu burduf (cotor) sunt destinate găzduirii unui număr mai mare de documente. De obicei, indiferent de tipul de mapă comandat, clienții optează pentru adăugarea unui buzunar interior deoarece acesta susține mai bine documentele și împiedică alunecarea lor din interiorul mapei. De asemenea, buzunarul interior poate găzdui și alte materiale de marketing ușor de rătăcit, precum cărțile de vizită, dar și mici cadouri promoționale (pixuri, brichete, brelocuri). O altă opțiune inovatoare pe care o putem adăuga mapei este notes-ul interior, în locul buzunarului, deoarece am observat tendința participanților de a-și lua notițe în cadrul sedințelor sau conferințelor la care participă.

Suportul pe care putem realiza acest produs poate fi cartonul mat sau lucios, dar și o gamă de cartoane speciale pentru cei care vor să iasă din tiparele tradiționale. Posibilitățile de finisare depind de preferințele fiecăruia, de la imprimare policromatică exterioară și interioară la plastifiere mată, lucioasă sau cu efect de catifea (soft touch) și chiar la adăugarea unor elemente distinctive precum folio sau holografice. Recomandăm ca finisările să fie alese în funcție de materialul suport pentru a nu încărca extrem de mult produsul finit.

În general, o comandă standard de mape este gata în aproximativ 2 zile lucrătoare, însă în funcție de metodele de personalizare alese, de cantitatea comandată și de lucrările în curs, timpul de producție poate varia. Ceea ce putem promite, cu siguranță, este că la final vei fi mulțumit de noile tale mape.

Mihai Baciu
CEO, Agrafa Print

Cum alegi obiectele promoționale în campanii?

De multe ori suntem tentați să reinventăm roata. Sau, dacă nu roata, atunci măcar chibritul. Iar în elanul creativ din industria de producție publicitară, tentația de a ieși în piață cu obiecte inedite este foarte mare. Asta nu înseamnă totuși că piața și clienții răspund pozitiv la noutăți, cum ne-am aștepta. Oamenii s-au obișnuit cu anumite obiecte, în general obiecte simple, astfel încât doar o categorie restransă de clienți reacționează plasând o comandă pentru ceva nemaivăzut.

Experiența noastră ne arată că toată lumea este încântată de obiectele promoționalele ieșite din comun, însa, studiul efectuat anul trecut ne indică faptul că în topul preferințelor se află cărțile de vizită, pixurile, brichetele, cănile, usb-urile și agendele personalizate, care ajung să fie comandate în cele mai mari cantități. În definitiv, nici nu prea contează care sunt cele mai vândute obiecte promoționale de către noi. Ceea ce contează cu adevărat este felul în care noi, împreună cu clienții noștri, reușim să creștem awareness-ul unui brand, să „vindem” cât mai bine brandurile respective. Pentru aceasta, trebuie urmate câteva reguli foarte simple care, de fapt, țin de etica afacerii.

Astfel, dacă ești implicat în industria auto, fie că ești dealer auto, importator sau distribuitor de piese și subansambluri sau orice altceva, trebuie să-ți creezi o campanie cu promoționale conexe domeniului tău de business, nu cu șorțuri de bucătărie. Oricât ar fi acestea de frumoase, ele vor fi purtate de gospodine în bucătărie atunci când gândurile le sunt orientate către gust, condimente și ingrediente. Ar fi o greșală să îți închipui cum o gospodină, în timp ce gătește, va comanda un set de amortizoare. Nici vorbă! Probabil, se va gândi să comande un alt tip de ulei, dar nu de mașină. Însă, dacă distribui condimente, ești în industria de panificație sau ai legătură cu zona de food, atunci, da!, șorțul de bucătărie, mănușa de protecție termică, o spatulă din lemn personalizată, sunt obiectele potrivite pentru campania ta. Ele își vor atinge ținta.

Noi, cei din echipa Agrafa Print, cunoscându-ne clienții, oferim gratis consultanță în funcție de categoria de business, de publicul țintă și de bugetul alocat campaniei respective. Căutam cele mai potrivite obiecte promoționale pentru campaniile fiecăruia dintre ei, facem propuneri, oferind câteva mostre astfel încât rezultatul final să fie o campanie reușită și un client mulțumit. De fapt, aceasta este pe scurt filozofia: înaintea celui „mai vândut” primează „cel mai potrivit” obiect promoțional. Aceasta este recomandarea noastră.

Bineînțeles, cele mai comandate produse la Agrafa Print rămân, în continuare, cărțile de vizită care se regăsesc în portofoliul nostru într-o varietate mare, atât din punctul de vedere al materialelor utilizate, cât și din punctul de vedere al posibilităților de personalizare și finisare. Însă, dintre cele peste 4400 de obiecte promoționale și materiale de marketing din site-ul www.agrafa.ro este greu de crezut că nu-l vei găsi pe cel mai potrivit pentru afacerea ta și pentru campania la care te-ai gândit.

Viorel Cioboată

Care sunt promoționalele potrivite campaniei tale?

Noi spunem că, atunci când vrei să îți faci materialele promoționale pentru firmă, trebuie să vii la un specialist. O să râdeți… („specialist” – sună exagerat?!) și, probabil, o să vă întrebați de ce. Pentru că e ca și cum ați spune „mă duc la doctor”. Nu, nu mergeți la doctor. Dar, ca în orice domeniu, sunt elemente specifice, pe care nu le cunoașteți dacă aveți o altă pregătire profesională. Așadar, e bine să consultați un specialist cu privire la ce produse trebuie să achiziționati și care este procedeul de personalizare care se pretează cel mai bine pe acestea.

Să luăm un caz concret. De câte ori n-ai primit un pix de plastic sau din metal și nu mai știi de unde l-ai primit pentru că imprimeul s-a șters imediat? Noi vrem ca printul de pe pixurile de metal, pe care le comanzi pentru o campanie, să nu se șteargă nici după mai multe utilizări, așa că vă vom recomanda cerneală specială pentru metal, chiar dacă aceasta are un cost mai mare.

Dacă te gândești la o campanie axată pe tricouri promoționale, îți vom recomanda personalizarea prin serigrafie. Dacă fiecare tricou are o altă grafică, vom recomanda transfer termic sau print UV direct pe tricou. Este necesar să ne oferi cât mai multe detalii cu privire la modul în care vrei să personalizezi și să utilizezi obiectele promoționale în campanii căci, pentru noi, este esențial ca mesajul tău să fie cât mai vizibil și să dureze cât mai mult.

Există o varietate de metode și materiale specifice industriei: tampografie, serigrafie, transfer termic, transfer serigrafic, print UV pe textile, print UV pe materiale solide, filme, site, cerneală bicomponentă, cerneală specială pentru produse din silicon etc. Împreună vom alege cea mai bună soluție pentru materialele tale promoționale.

Important, în relația client – furnizor, este ca rapotul calitate – preț să fie unul onest. Credem că o colaborare bună și lungă cu clienții se bazează foarte mult pe implicarea noastră, pe sfaturile pe care vi le oferim, pe sprijinul pe care vi-l acordăm și pe încrederea pe care o primim înapoi, când produsul finit aduce un zâmbet de satisfacție.

Cristina Aly
Corporate Account Manager

Ce trebuie să verifici înainte de a trimite o comandă cu un fișier grafic realizat de tine

Orice grafician, care este informat cu privire la destinația designului cerut, va urmări încă de la începutul lucrării dacă fișierele cu grafica de personalizat respectă câteva condiții tehnice elementare. Doar așa printurile vor ieși la calitatea dorită și, bineînteles, mult mai rapid.

Înainte de toate, fișierul va trebui lucrat la dimensiunea reală, la scara 1 : 1, iar caracteristicile de mai jos vor ține seama de specificul produsului de tipărit sau de personalizat.

Bleed-ul – marginea care se elimină la tăiere, lăsată în exteriorul formatului finit – este obligatorie pentru produsele tipărite mici, pe care le privim de la o distanță de sub 1 m (cărți de vizită, flyere, pliante, mape de prezentare, plicuri etc.), și va fi de cel puțin 3 mm. La produsele tipărite mari, pe care le privim de la o distanță mai mare (roll-up-uri, postere, bannere etc.), bleedul poate lipsi.

Limita de siguranță – conturul imaginar, lăsat în interiorul formatului finit, în care trebuie să se încadreze textele și elementele importante de grafică, va fi de cel puțin 4 mm la produsele mici și de cel puțin 20 mm la produsele tipărite mari.

Rezoluția imaginilor trebuie adaptată în funcție produs. Astfel, pentru produse tipărite mici, rezoluția va fi de 300 dpi. Pentru produsele tipărite mari rezoluția imaginilor poate fi de 150 dpi.

Culorile folosite în document vor fi CMYK, atât pentru elementele vectoriale, cât și pentru imaginile bitmap. Altfel, culorile vor fi convertite automat în acest format și vor apărea diferențe față de culorile originale.

Pentru fișierele trimise la tipar recomandăm utilizarea formatului PDF, la care, pe lângă cele descrise mai sus, se va ține cont ca fonturile să fie incluse în document (embed), iar fișierul să nu conțină elemente ce nu pot fi transpuse la tipar (video, sunet, elemente interactive etc.).

Pentru majoritatea produselor de tipar digital am realizat template-uri (șabloane) în programele uzuale de grafică, pe care le poți descărca gratuit de pe site-ul Agrafa Print și pe care le poți folosi în crearea graficii tale.

O exemplificare a celor de mai sus găsești, de asemenea, pe site, sub forma unui scurt Ghid pentru pregătirea de tipar.


Gabriel Iancu
DTP Specialist

Cum alegem cea mai eficientă metodă de personalizare pentru produsul promoțional, ținând cont de raportul calitate – preț

Întodeauna cea mai potrivită metodă de personalizare se alege în funcție de produs, de cerințele tehnice și de cantitatea de produse de care ai nevoie, evident, pentru a obține cel mai bun raport calitate-preț.

Furnizorii au tendința să recomande soluțiile tehnice pe care ei le au disponibile in house, ca fiind cele mai potrivite pentru lucrarea ta, însa, cel mai bine este să te informezi înainte de a lansa o comandă. Să afli prin ce metodă sau tehnologie poți realiza și personaliza produsul dorit, la cantitatea dorită, după care să selectezi furnizorul cel mai bun pe segmentul respectiv.

Diferențele de preț între doi sau mai mulți furnizori, vin nu numai din adaosul comercial practicat de fiecare companie, ci din diferențele de costuri pe care le are fiecare producător pentru a realiza comanda ta.

Să luăm un exemplu simplu: ai de realizat o comandă de 20 de tricouri imprimate bicolor numai pe o față. Dacă vei merge către un funizor care face serigrafie, este posibil să nu refuze cererea ta, chiar dacă cea mai potrivită metodă pentru a realiza o comandă mică de tricouri imprimate este printul digital (DTG – Direct To Garment) sau transferul termic. În acest caz, costul comenzii va fi, cu siguranță, mai mare. Serigrafia are costuri fixe de realizare a matrițelor (filmelor și sitelor serigrafice), cost care nu se amortizează la o comandă de doar 20 de bucăți.

Agrafa Print a investit și investește în continuare, pentru a dispune de toate tehnologiile de imprimare și pentru ca tu să poți alege cea mai eficientă metodă de personalizare ținând cont de raportul calitate-preț.

Mihai Baciu
CEO, Agrafa Print

Agrafix, roboțelul care te ajută în orice situație

Tehnologia avansează rapid și noi odată cu ea. Așa l-am creat pe Agrafix, mascota noastră, ce îți va fi alături în acțiunile pe care le efectuezi în site-ul Agrafa Print. El va fi prezent în diferite ipostaze, intuitive, ce vor transmite ușor tipul de interacțiune dintre tine și compania noastră.

Și ca să îți ușurăm și mai mult treaba, l-am înzestrat cu inteligență artificială pe Agrafix, noul nostru online assitant, un roboțel interactiv, simpatic și foarte inteligent, care îți va fi alături în absolut orice interacțiune cu brandul Agrafa Print. Agrafix, te va îndruma în efectuarea comenzilor de pe site-ul nostru, îți va comunica dacă există erori sau câmpuri necompletate, îți va confirma comenzile sau îți va sugera produse similare celor căutate de tine în site, exact ca și cum noi, cei din echipa Agrafa, am fi permanent alături de tine când te afli pe site-ul nostru.

Agrafix va fi prezent în site-ul www.agrafa.ro, în reclame, în newslettere, în general, în locurile în care clienții vor interacționa cu compania noastră, asistându-i în acțiunile lor din site sau pentru ca ei să beneficieze de cea mai bună interacțiune cu Agrafa Print.

Ne mărim echipa – angajăm Grafician/Senior DTP

Vrei să faci parte dintr-o echipă de oameni pasionați, motivați de performanțe și prietenoși? Ești persoana potrivită pentru jobul de mai jos? Atunci locul tău e alături de noi!

 

Grafician/Senior DTP


Candidatul ideal

Trebuie să ştii foarte bine Corel, Adobe (Photoshop, Illustrator, Indesign) şi să vrei să mai înveţi. Dacă ai experienţă în producţie publicitară ai un avantaj. Trebuie să fii bun organizator, să ai capacitatea de a lucra sub presiune, cu termene limită, să ai iniţiativă şi abilităţi de a lucra în echipă.

Descrierea jobului

– Pregătirea fişierelor în formatul necesar, respectand cerinţele tehnice în funcţie de produs sau echipamentul pe care urmează să fie tipărite.
– Realizarea de machete grafice pentru diverse produse (cărţi de vizită, pliante, mape, obiecte promoționale etc.)
– Verificarea fişierelor primite de la clienţi (conţinut şi imagini) -> pregătirea pentru tipar.
– Asigurarea suportului tehnic pentru departamentul de Client Service în etapa de pregătire a ofertei, prin oferirea informațiilor legate de conținutul fișierelor primite de la clienţi.
– Interacţionează în permanenţă cu celelalte părţi implicate, departamentele Client Service şi Tipar/Finisare.

Salariu fix şi alte beneficii (servicii medicale, prime).

Dacă ești interesat, trimite-ne un CV la jobs@agrafa.ro.