De ce e important să avem un buget anual de marketing ?

Știți momentul acela de început de an, când ajungi la partea rezoluțiilor de business? Este momentul în care stabilești bugetul companiei pe anul în care tocmai am intrat, aloci sume pentru marketing și publicitate și te gândești la o strategie de promovare a afacerii tale pentru anul următor. Tot în această perioadă, stabilim și bugetul de marketing ținând cont de strategiile de promovare de anul acesta și, bineînțeles, de obiectivele propuse.

Bugetul de marketing acoperă, de obicei, cheltuielile pentru promovare, publicitate și relații publice. Fiecare buget de marketing variază în funcție de dimensiunea afacerii, de vânzările anuale și de cât de mare este concurența. Când calculezi acest buget trebuie să te gândești la campaniile pe care vrei să le desfășori în anul ce urmează, dar și la următoarele variabile de promovare: grafică, imprimare și distribuție pentru materialele printate, promovarea online și întreținerea site-ului, acțiuni de PR, târguri, expoziții și alte evenimente pe care le organizezi sau la care participi. Mai jos, găsești câteva sugestii prin care poți calcula acest buget:

  • Una dintre cele mai populare metode este procentajul din vânzări. Există o lege nescrisă conform căreia oamenii de afaceri investesc în bugetul de marketing între 9% și 12 % din sumele ce provin din vânzări. Astfel bugetul de marketing nu va scăpa de sub control, iar fluctuațiile lui vor fi în stransă legătură cu veniturile companiei.
  • Alte companii aleg o sumă fixă pe care să o aloce marketingului. Avantajul este că planul de marketing poate fi realizat încă de la începutul anului, fără ca acest lucru să implice modificări mari pe parcurs.
  • O altă metodă pentru a determina bugetul pentru marketing este analiza concurenței încercând să fim cu un pas înaintea lor, însă trebuie să ținem mereu cont de venitul companiei.
  • Cea mai eficientă metodă de marketing presupune stabilirea obiectivelor de marketing și în funcție de acestea să se delimiteze bugetul investit. După realizarea planului de marketing, în funcție de estimările făcute pentru atingerea obiectivelor, specialiștii vor stabili suma de care au nevoie pentru a implementa planul.

Nu există o sumă exactă alocată bugetului de publicitate și nici o formulă specifică prin care îl putem calcula. Fiecare om de marketing decide ce variantă alege pentru a stabili acest buget, însă sfatul meu este ca sumele alocate să fie puțin mai mari decât cheltuielile estimate deoarece, pe parcursul anului, pot inteveni noi opotunități de promovare. După ce ai stabilit bugetul, amintește-ți că la Agrafa Print vei găsi întodeauna un consultant care te ajută să-ți dezvolți un plan de promovare și să calculezi pe loc costul materialelor imprimate pe care intenționezi să le utilizezi în campaniile tale publicitare viitoare.

Mihai Baciu
CEO, Agrafa Print